Achter de schermen bij het NOS | NOC*NSF Sportgala met snapchat

December 16, 2015

Snapchat is in 2015 het snelstgroeiende social media-kanaal onder jongeren. Sinds juni experimenteren we vanuit NOS Lab met snapchat onder de naam nosnieuws. We proberen een goede vorm te vinden voor verslaglegging van het nieuws passend bij de doelgroep op snapchat, het platform en de NOS. Op Snapchat vind je vrijwel dagelijks de snaplines: drie headlines uit het nieuws, creatief en origineel gebracht. De snaplines worden opgenomen op de nieuwsvloer voor een “achter-de-schermen-gevoel”. En ze sluiten af met het weerbericht door de weerman/-vrouw.

Hiernaast doen we live verslag van bepaalde evenementen zoals Sail, Gaypride en de vierdaagse. Op het sportgala hebben we uitgebreid verslag gedaan via snapchat met behind-the-scenes content. De live verslaglegging van het NOS | NOC*NSF Sportgala via snapchat gaf ons de kans ook ervaring op te doen met deze vorm. Terugkijken kan hieronder.

Experiment
Het aantal volgers groeit langzaam, maar de reacties op onze snaplines zijn positief. Variërend van “het is een feest om naar te kijken” tot “NOS snaplines is leuk en handig”. In september hebben we kort geëxperimenteerd met “Nieuws in beeld” waarbij we foto’s van het nieuws van de dag deelden. De reacties daarop waren duidelijk: “we willen de snaplines met video’s terug”.